söndag 31 oktober 2010

Ahlgrens bilar tårta

Här kommer ännu en cheesecake fast nu är det en fryst variant och dessutom med päronsmak! För att den skulle bli lite mer barnvänlig fick det bli en ahlgrens bilar fluff ovanpå. Först gjorde jag cheescaken som vanligt och lät den frysa, sedan bredde jag på fluffen precis före severingen. Bilbanan gjorde jag av mörk och vit choklad i en form som var lika stor som cheescakeformen. Sedan var det bara att lyfta över vägarna dekorera med bilar och lite riven grön mandelmassa som gräs! 

Päroncheescake

5 degistivekex
3 äggvitor
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
3 äggulor
1 1/2 dl socker
1 paket philadefiaost
1 burk päronpure (barnmat)

Smula kexen och lägg dem i botten av en form med löstagbara kanter
Vispa äggvitorna till hårt skum
Vispa grädden och vaniljsockerVispa äggulor och socker pösigt, tillsätt ost, päronpure och ev. några droppar karamellfärg
Vänd ner grädden och äggvitorna 
Häll i formen och sätt formen i frysen 
Dekorera antingen med fluff eller lite konserverade päron

Ahlgrens bilar fluff
3 dl grädde
ca 80 g bilar

Smält bilar i grädden i gryta på låg temperatur FÅR INTE KOKA
Låt stå i kylen minst 8 timmar
Vispa till ett fluff
Bred på tårtan

9 kommentarer:

  1. Jag gjorde denna och bjöd på igår och den gjorde total succé! Men vi tyckte nog den var mer glass än cheesecake... Dock tyckte vi ju mycket om smaken och skulle vilja försöka göra mer "cheesecake-aktig" kaka av den. Har du något bra förslag på hur?

    SvaraRadera
  2. Hej Maria
    Roligt att du testade ett av mina recept.
    När jag ska göra vanlig cheesecake brukar jag skippa päronpuren, då blir det genast mer cheeseckesmak, ibland brukar jag även ha i lite citon för att få en lite friskare smak.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. MMMM! gott. smaskensfilibubba

    SvaraRadera
  4. Denna så ju bara för läcker ut skall testas inom kort :)

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Roligt att du tittade in!
    /Sanne

    SvaraRadera
  6. Hur mycket är 1 paket Philadelphia och 1 burk päronpuré? Den lilla eller stora?

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!